Jakie są światła w samochodzie – nowe technologie

Oświetlanie stosowane w pojazdach zmienia się w zawrotnie szybkim tempie. Nie powinno zatem dziwić to, że użytkownik ledwo zdąży oswoić się z jednym typem oświetlenia, a już pojawia się kolejne. W końcu jest to bardzo ważny element, który nie tylko poprawia komfort jazdy, ale także stopień bezpieczeństwa. Z tego powodu rośnie liczba producentów wprowadzających wyższe niż dawniej standardy oświetlenia już na starcie, jako standardowe wyposażenie, a przy tym oferując – ale to już jako opcję – jeszcze lepsze odmiany świateł. Jakie są światła w samochodzie?

Dynamiczny rozwój technologii reflektorów

W rzeczywistości dynamiczny rozwój technologii świateł samochodowych miał swój początek od lat 60. ubiegłego wieku. W tym czasie wiele się zmieniło, a spoglądając w przyszłość, nawet niedaleką, jeszcze więcej może się zmienić

Stosowanie zwykłych halogenów H4 lub H7 jeszcze dekadę temu standardem. Nie powinno to dziwić bo jest to jedno z tańszych rozwiązań, gdzie wyda się najwyżej kilkanaście złotych za sztukę za wymianę żarówki. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie. Tego typu reflektory mają słaby zasięg, a światło jakie dają w wielu przypadkach jest żółte lub białe. Wysoka temperatura pracy to także wada halogenów, która rzutować może na szybsze zużycie zarówno żarówek, jak i lamp. Takie lampy stosowano jednak przez całe lata. Później pojawiły się reflektory ksenonowe, czyli lampy wyładowcze. Wnętrze takiego refletora wypełnione jest szlachetnym gazem, jakim jest ksenon. A wypełnienie reflektora nastąpiło pod wysokim ciśnieniem. W dalszej kolejności jest on jonizowany, poprzez przyłożenie do niego elektrod o wysokim napięciu. To generuje łuk świetlny, dzięki czemu struga światła widziana jest przez kierowcę.. Z czasem na rynek weszły również ledy. Oświetlenie w samochodach szybko ewoluuje. Jakie są światła w samochodzie obecnie? 

Jakie są światła w samochodzie – zróżnicowane propozycje producentów

Obecnie ma miejsce bardzo duże rozproszenie w jakości produkowanych legalnie i dostępnych w sprzedaży urządzeń oświetleniowych, służących tym samym celom – oświetleniu dróg i dedykowanym sygnalizacji świetlnej pojazdów. Stary system powoduje że minimalne wymagania są na poziomie technologii z przed 50 lat. Z kolei możliwości technologiczne stoją teraz na znacznie wyższym poziomie niż kiedyś. Stąd producenci oświetlenia proponują zarówno tanie i nieskomplikowane rozwiązania, o możliwie minimalnych parametrach, które realizowane są z wykorzystaniem żarówek i diod LED, jak i wysokospecjalistyczne rozwiązania, które wsparte są o inteligentne sterowanie.

Światła w samochodzie jakie są, takie są, ale wszystkie spełniają swój cel.