Jaki olej silnikowy kupić?

Olej silnikowy to jeden z podstawowych elementów, w jakie jest wyposażony nasz samochód. W jaki sposób powinniśmy dobrać właściwy płyn? Tak naprawdę sposobów jest kilka. Problem zaczyna się pojawiać w momencie, kiedy nie mamy żadnych dokumentów i nie wiemy, jaki olej silnikowy był wcześniej wlewany.

Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy?

Pierwszą z nich jest oczywiście dowód rejestracyjny naszego pojazdu. To właśnie w nim zawarte są wszystkie niezbędne informacje, które pomogą nam w skuteczny sposób wybrać odpowiedni rodzaj oleju. Koleją rzeczą jest wyszukiwarka olejów silnikowych preferowanych producentów. To dzięki niej możemy wyszukać taki olej, który spełni nasze oczekiwania.

Na co warto zwrócić uwagę podczas wymiany oleju silnikowego w samochodzie?

Pierwsze, na co powinniśmy zwrócić uwagę to stan oraz przebieg naszego silnika. Warto pamiętać, że nawet olej z najwyżej półki o rzadkiej konsystencji nie sprawdzi się w starym samochodzie, a z kolei olej mineralny nie powinien być używany do nowych silników. Oleje, które obecnie mamy dostępne na rynku możemy podzielić przede wszystkim pod względem ich gęstości. I tak, do najrzadszych należą oleje syntetyczne, pośrednie są półsyntetyki, a do najgęstszych należą oleje mineralne. Warto mieć również na uwadze fakt, że coraz częściej na rynku pojawiają się produkty przeznaczone do silników, które są zasilane gazem LPG czy też olejem napędowym. Często zadajemy sobie pytanie: jaki będzie najlepszy olej dla mojego samochodu? Zazwyczaj wiele mechaników i znawców odpowiada, że najlepszy jest ten, który pochodzi od jednego producenta i jest stosowany w samochodzie od samego początku. W momencie, kiedy nie dostrzegamy, aby naszego oleju nam ubywało – zostajemy przy dotychczasowo używanym. Jeżeli okaże się, że zmiana oleju jest konieczna – zmieniamy tylko i wyłącznie z oleju rzadszego na gęstszy. Nie odwrotnie. Dlaczego? Twierdzi się, że rzadszy olej może doprowadzić do przedmuchów. Dlatego też w momencie kupowania samochodu od kogoś, pamiętajmy, żeby zapytać o to, jaki olej był stosowany do tej pory.

A co, jeśli nie wiesz, jaki olej był wcześniej używany?

Takich przypadków jest dużo, ale z każdej sytuacji jest wyjście. Jeżeli nie mamy wiedzy na temat wcześniejszego użytkowania rodzaju oleju, poprośmy mechanika przed kolejną wymianą, aby spróbował ocenić aktualny stan silnika. W momencie, jeżeli nie zostaną stwierdzone żadne wycieki czy przedmuchy – można kupić nieco droższy olej, syntetyczny lub też półsyntetyczny. Jeżeli nasz samochód ma duży przebieg ( liczący ok. 200-300 tys. km) warto używać specjalnych olejów, które uszczelnią nam silnik. Zaleca się ich stosowanie, ponieważ zaigrają one specjalne substancje, które redukują spalanie oleju, a także wszelkie wycieki, dzięki czemu możemy cieszyć się żywotnością silnika na dłużej. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wycieku oleju wskazuje się: szeroko rozumianą nieszczelność silnika, ale również: awarie turbosprężarki (dotyczy to samochodów posiadających turbodoładowane silniki wysokoprężne) i spalanie oleju, które może wynikać ze zużycia uszczelniaczy zaworów.

Czy mineralny olej zawsze dobry?

Fakt, że silnik naszego samochodu ma duży przebieg, nie oznacza wcale, że możemy do niego wlać mineralny olej. Przyjmuje się, że jest on bardzo gęsty, co zimą może wywołać problemy z rozruchem silnika. Poza tym, zanim tak naprawdę silnik zacznie pracować, mija trochę czasu, co z kolei może znacząco przyspieszyć zużywanie się niektórych części.

Jak to wygląda w przy LPG?

Producenci obecnych na rynku olejów przekonują nas, że silniki, które są zasilane gazem LPG, potrzebują specjalnego smarowania. Panują w nich wyższe temperatury, a nie bez znaczenia jest fakt, że gaz jest znacznie mniej płynny niż benzyna. Dlatego też obecnie na rynku możemy spotkać szeroki wybór olejów przeznaczonych jedynie do silników zasilanych gazem LPG.