Historia kołem się toczy czyli o felgach i oponach słów kilka

Każdy samochód to istny zbiór wielu części, układów i podzespołów. Jedne odpowiadają za komfort jazdy, kolejne za osiągi, a jeszcze inne za bezpieczeństwo. Elementami łączącymi wszystkie te właściwości w sobie są koła samochodu. To odpowiednie opony, ale także felgi na jakie zostały one zamontowane, decydują o tym czy nasza podróż odbywać będzie się w wygodzie i czy będziemy czuli się na drodze pewnie. Nie jednokrotnie decydują one także o efektownym wyglądzie pojazdu, bo czy nieduży samochód miejski, w którym zamontowana felgi aluminiowe 16 calowe z oponami o niskim profilu nie prezentuje się lepiej niż ten sam model ze standardowymi „stalówkami” w rozmiarze 14cali?

Koło coraz bardziej okrągłe czyli trochę historii

Koło to rzecz znana od czasów prymitywnych, jednak dopiero rozwój motoryzacji przyczynił się do powstania coraz to bardziej zaawansowanych okrągłych konstrukcji łączących pojazd z nawierzchnią, po której się porusza. Pierwsze automobile wyposażone byłe w drewniane koła, które nie zapewniały jakiegokolwiek komfortu jazdy, ale swoje zadanie polegające na przenoszenia ruchu obrotowego silnika na drogę spełniały doskonale. Pionierami opon byli Charles Goodyear, John Dunlop oraz Andre i Edouard Michelinowie. To od ich nazwisk pochodzą nazwy największych światowych koncernów oponiarskich, a drugi z wymienionych wynalazców, w roku 1888 opatentował pierwszą oponę pneumatyczną wyposażoną w kauczukową dętkę. Niedługo później nastąpił rozwój felg, które zaczęto wykonywać ze stali. Dzięki temu łatwiejsze stały się montaż oraz wymiana znajdujących się na nich opon. Początkowo gumy przeznaczone były do jazdy po każdej nawierzchni i w każdych warunkach. Przełom nastąpił w roku 1938, kiedy to austriacka firma Semperit jako pierwsza zaprezentowała opony zimowe. Kolejne dziesięciolecia przyniosły dalszy rozwój w tej dziedzinie. Ważniejszymi faktami, wartymi odnotowania są wprowadzenie ogumienia asymetrycznego oraz kierunkowego, ale także rozpoczęcie produkcji, przez amerykański koncern BF Goodrich, opon bezdętkowych.

Parametry felg i opon

Każdy producent samochodu określa jakie właściwości powinny mieć zarówno felgi, jak i opony stosowanie w jego konstrukcji. W przypadku ogumienia jest to:

  • szerokość
  • profil
  • średnica wewnętrzna

Dla obręczy wyróżniamy następujące dane:

  • szerokość
  • średnica zewnętrzna
  • rozstaw otworów montażowych
  • średnica otworu centrującego
  • ET

Tak więc oznaczenia na oponach 205/55R16 oznaczają, iż posiadają one szerokość 205mm, profil 55% oraz średnicę wewnętrzną 16 cali. Opony zimowe posiadają dodatkowy wyróżnik M+S. Gdy, w rozważanym przykładzie, symbolu tego brak, są to po prostu opony letnie 16 calowe.

Odpowiedni dobór felg i opon

Ta błaha z pozoru sprawa ma ogromny wpływ na wiele czynników. Częstym błędem popełnianym przez użytkowników samochodów jest montaż obręczy lub ogumienia o parametrach niezgodnych z homologacją producenta. Wielokrotnie kierowca chcący poprawić wygląd swego pojazdu decyduje się na zmianę felg ze stalowych na aluminiowe, nieraz o większej średnicy. Jeśli podejmujemy więc decyzję o zmianę obręczy, np ze stalowych w rozmiarze 15 cali na felgi aluminiowe 16 calowe, powinniśmy wybrać takie, których wszystkie parametry odpowiadają zaleceniom producenta. Tego typu modyfikacje zwykle wiążą się również ze wzrostem kosztów eksploatacji samochodu – dla przykładu zarówno opony zimowe, jak i opony letnie 16 calowe są zazwyczaj większym wydatkiem niż ich, wcześniej zamontowane, odpowiedniki mniejszej średnicy.

Koło, a więc opona i felga, jest jedynym elementem łączącym nasz samochód z nawierzchnią. Pamiętać należy o bieżącej kontroli ich stanu oraz pamiętać o tym, że nawet najlepsze ogumienie o zbyt małej wysokości bieżnika bądź po upływie wielu lat od daty produkcji, w żaden sposób nie spełnia swojego zadania i powinno zostać jak najszybciej zmienione.