Kufry do turystyka, a sakwy do choppera? Doradzamy!
Na asfalt czy w teren? Do miasta czy na wyprawę? Na kilka dni czy kilka miesięcy? Pod namiot czy do hotelu? To najważniejsze pytania, jakie powinniśmy sobie zadać decydując się pomiędzy kuframi, a sakwami motocyklowymi.
Niezależnie od wyboru, będziemy potrzebowali stelaży, które nie powinny różnić się od siebie wagowo. Jeżeli chodzi o wagę samego bagażu, tu na pewno odczujemy różnicę. Kufry motocyklowe niezależenie od tego, z jak dobrego i lekkiego tworzywa są wykonane, zawsze będą cięższe od sakw. Nie powinno to jednak przesądzać o naszym wyborze. Kolejną bowiem sprawą jest kwestia wygody użytkowania.
Wygoda i bezpieczeństwo
Sakwy motocyklowe najczęściej nie mają opcji zamknięcia, ani zabezpieczenia przed kradzieżą, gdy zostawiamy je noc przy motocyklu. Jeżeli poszukujemy bagażu na wyjazd i mamy zamiar nocować w hotelach, zawsze możemy zabrać sakwy ze sobą, do pokoju. Jednak co z muzeami, sklepami, zwykłym spacerem po okolicy? Istnieje kilka sposób na częściowe radzenie sobie z tym problemem. Możemy cenne rzeczy wozić w plecaku, w sakwach pozostawiając tylko rzeczy mniej wartościowe. Możemy szukać każdorazowo osoby, typu ochrona obiektu czy właściciel lokalnego sklepu, która rzuci okiem na nasze motocykle. Wreszcie możemy zaufać danemu miejscu i mieć nadzieję na uczciwość mieszkańców. Przy kufrach problem nie istnieje, ponieważ są one zamykane na kluczyk lub kłódkę. Najczęściej mamy także możliwość wyciągnięcia całej ich zawartości w postaci wewnętrznego worka dopasowanego kształtem do kufra.
Teren czy asfalt?
Wciąż jednak pozostaje podstawowe pytanie: w jakich warunkach będziemy używali bagażu? Jeśli mamy zamiar szaleć w ciężkim terenie, warto pochylić się nad sakwami, które w razie przewrotki nie powinny zbytnio ucierpieć, ani spowodować obrażeń ciała. W przeciwieństwie do kufrów, pod którymi podczas niefortunnego upadku może wylądować noga, powodując przykre konsekwencje. Przetarcia na sakwach to kwestia estetyki, natomiast wygięcie się kufra w nieodpowiednim miejscu, może skutkować brakiem możliwości otwierania i zamykania się klapy lub powodować jego nieszczelność. Dodatkowo, szalejąc w terenie, najczęściej zależy nam na jak najniższej wadze motocykla, a w tym z kolei pomogą nam sakwy motocyklowe. Jeżeli jednak poszukujemy bagażu na miasto, zdecydowanie wygodniej będzie jeździło się z kuframi.
Wielkość ma znaczenie
Dla obydwu rodzajów bagażu mamy do wyboru różne pojemności, sposoby mocowania oraz klasy wodoodporności. Wszystko zależy od tego, w jakim celu dokonujemy zakupu. Więcej miejsca będziemy potrzebowali wybierając się w podróż z noclegami pod namiotem lub zabierając profesjonalny sprzęt fotograficzny. Mniej, jeśli myślimy jedynie o dojazdach do pracy lub wybieramy się na krótszy wyjazd z zagwarantowanym zakwaterowaniem. Wybór zależy także od naszych umiejętności pakowania i segregowania rzeczy zbędnych, które zostaną w domu i niezbędnych, które ruszą z nami w drogę.
Co z naprawą?
Ostatnim aspektem jest łatwość ewentualnej naprawy w trakcie podróży. W przypadku zepsucia się sakw, zerwania paska mocującego lub klamry czy przedziurawienia, jesteśmy w stanie poradzić sobie samodzielnie z naprawą lub znaleźć kogoś, kto nam pomoże. Dużo trudniej będzie znaleźć człowieka, który poradzi sobie z aluminium lub z innym tworzywem z którego wykonane są kufry motocyklowe.
Podsumowując, za wyborem kufrów przemawiają następujące argumenty:
- wygoda użytkowania,
- możliwość zamknięcia rzeczy na kluczyk,
- łatwiejsze mocowanie do stelaży.
Za wyborem sakw:
- niższa waga,
- łatwość naprawy,
- bezpieczeństwo podczas upadku,
- niższa cena (o ile nie celujemy w sakwy skórzane).
Ponieważ sakwy lub kufry będą miały za zadanie bezpiecznie przemieszczać cały nasz dobytek, warto poświęcić dłuższą chwilę na porządne przestudiowanie tematu i dobór najlepszej opcji dla siebie i motocykla.