Jak zrobić podnośnik samochodowy?

Podnośnik samochodowy to nieodzowny element każdego warsztatu samochodowego. Ich ceny w zależności od rodzaju podnośnika mogą się wahać od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dla przedsiębiorcy to koszt, wkalkulowany w prowadzenie zakładu naprawczego, który zwraca się po pewnym czasie. Dla mechanika-amatora to często zbyt wygórowana kwota, dlatego rozwiązaniem w tym przypadku może być zrobienie takiego podnośnika własnoręcznie.

Rodzaje podnośników samochodowych

W profesjonalnych zakładach stosuje się różne rodzaje podnośników, wśród których można wyróżnić podnośniki:

  • punktowe
  • płytowe
  • kolumnowe
  • nożycowe

W dostępnych publikacjach dla samodzielnego wykonania podnośnika dominują opracowania dla podnośnika nożycowego i bocznego dlatego poniżej można znaleźć opis tych 2 kategorii.

Potrzebne materiały

Pierwszą rzeczą, o której powinien pomyśleć majsterkowicz przed wykonaniem podnośnika są dostępne materiały i ich koszt. Dobrze jest zestawić wszystkie niezbędne elementy w kosztorysie i zobaczyć czy ich cena nie przekracza kosztu zakupu gotowej maszyny. Wśród potrzebnych materiałów można wymienić:

  • 2 kątowniki
  • stalowa płyta o szerokości 1 cm
  • reduktor o odpowiednim przełożeniu i udźwigu
  • śruby
  • łańcuch
  • hak

Wybór konstrukcji

Kolejnym krokiem będzie wybór rodzaju podnośnika. Wiele osób ceni sobie podnośnik nożycowy lub kolumnowy. Pierwszy z nich to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie dysponują zbyt dużą przestrzenią w swoim warsztacie. Podnośnik nożycowy po złożeniu nie zabiera przestrzeni warsztatu a w miejscu, gdzie jest postawiony można przeprowadzać inne prace. Podnośnik kolumnowy natomiast gwarantuje dużą wysokość podnoszenia auta i jest tańszy niż urządzenie nożycowe.

Jak zrobić podnośnik samochodowy samodzielnie?

Aby wykonać podnośnik kolumnowy lub nożycowy samodzielnie należy przede wszystkim zrozumieć złożoność tego wyzwania. Podnośniki te często sterowane są za pomocą mechanizmów hydraulicznych lub silników elektrycznych. Instalacja tych napędów, niewprawnemu konstruktorowi może przysporzyć dużo problemów. Warto zaznaczyć, że budowa takiego podnośnika na własną rękę może wiązać się z ryzykiem – dlatego przed przystąpieniem do prac należy upewnić się, czy wytrzymałość zakupionych materiałów jest wystarczająca. Ze względu na złożoność techniczną konstrukcji obu rodzajów podnośników, zaleca się zacząć od nieco prostszego modelu przechyłowego, który nie podnosi całego auta a przechyla je na bok pod kątem ok 45-60 stopni.

Jak zbudować samochodowy podnośnik przechyłowy?

  • Najpierw montowana jest podstawa podnośnika, która składają się z 2 lub 1 szyna, na których opiera się konstrukcja, i profilu, który podnosi samochód. Na jednym z końców, na który przechyla się samochód może być zamontowana podpórka, która dodatkowo zabezpiecza auto przed wywrotką.
  • Następnie do pionowego stelażu montuje się napęd, z linką, do której przyczepiony będzie hak. Hak musi być na tyle wytrzymały, by udźwignąć ciężar samochodu.
  • W zależności od tego, jaki napęd został wybrany (na wiertarkę czy ręczny) przyczepiamy do napędu korbkę lub kończymy konstrukcję odpowiednim gwintem pasującym do naszej wiertarki.

Zbudowanie podnośnika samemu to dość duże wyzwanie, jednak przy odpowiednim przygotowaniu i zgłębieniu tematu pomysł ten jest możliwy do realizacji. Podczas prac warto pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie i dać pierwszeństwo jakości wybieranych części zamiast ich cenie.