Jak sprawdzić akumulator samochodowy?

W samochodzie wszystkie elementy działają wspólnie, aby możliwa była jak najbardziej wydolna praca. Jednym z bardzo ważnych elementów jest akumulator. Używając krótkiej definicji można powiedzieć, że jest to chemiczne a dokładnie kwasowo-ołowiowe źródło energii elektrycznej w samochodzie. Jego głównym celem jest dostarczanie energii do rozruchu silnika. Kiedy pojazd stoi, albo prędkość obrotowa silnika jest zbyt mała wszystkie urządzenia elektryczne także z niego korzystają.

Kiedy wymienić akumulator w samochodzie?

Wśród zewnętrznych objawów wyróżnić należy wszelkie trudności związane z uruchomieniem samochodu, działaniem urządzeń elektrycznych. Innym znakiem rozpoznawczym jest gaśnięcie silnika podczas przebiegu pierwszej fazy po rozruchu. Kiedy zbliża się zima, szczególnie ważne jest sprawdzenie swojego akumulatora. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie tego, ale najważniejszym jest pomiar wydajności baterii pod wpływem obciążeń. Nie zawsze jednak trzeba się posuwać aż do wymiany urządzenia, możliwe że jest on po prostu rozładowany.

Jak sprawdzić akumulator samochodowy?

W tej sytuacji wystarczy sprawdzić, ile energii elektrycznej przechowuje obecnie akumulator. Wystarczy do tego posłużyć się nawet amatorskim miernikiem elektronicznym, inaczej zwanym miernikiem prądu stałego.

  1. Pierwszy pomiar czy działa ma się odbyć, przy wyłączonym zapłonie. Jeśli wszystko jest w porządku wartość powinien wynosić 12,5 V, maksymalnie 12,8 V. Jakiekolwiek odchylenie oznacza, że albo jest niedoładowany, albo uszkodzony.
  2. W przypadku odchylenia i występowania wyżej wymienionych objawów, najrozsądniej jest udać się do warsztatu i skorzystać ze specjalistycznego testera. Jest to usługa płatna, chociaż jeśli towarzyszy jej wymiana akumulatora, zazwyczaj jest zniżka.
    Warto zaznaczyć że wymieniony akumulator działa standardowo zazwyczaj 5 lat, czyli wcześniej na pewno wystarczy zwykłe naładowanie. Zasada ta nie dotyczy samochodów które są używane na krótkich dystansach i zawierają dużo odbiorników elektrycznych. W nich zazwyczaj sprawdzenie czy jest dobry powinno odbywać się częściej.

Parametry akumulatora samochodowego

  1. Pojemność – jest wyrażana znakiem Ah. Przy wyborze najlepiej kierować się rozmiarem silnika i ilością dodatków, które mają zwiększyć komfort jazdy. Oczywiście, im większy i im więcej, tym większa powinna być pojemność. Jednak zbyt duża także nie jest korzystna. Skutkiem może być ciągłe niedoładowanie i szybsza potrzeba wymiany. Zalecana jest brać parametry równe tym zalecanym przez producenta, ewentualnie nie większe niż o 10 %.
  2. Prąd rozruchowy – oznaczony amperami (A). Ponieważ jest to ważny element, zwykle na etykiecie znajduje się także normę dla tego parametru. Jest ona oznaczana przez: EN, DINi lub SAE. Nazwa ta wskazuje jakie jest natężenie szczytowe akumulatora w zimowej temperaturze -18 stopni C. Mówiąc prostszymi słowami, im większa znajduje się tutaj liczba, tym więcej energii akumulator jest w stanie dostarczyć do rozrusznika w krótkim odstępie czasowym. Zimą jest to szczególnie ważne, gdyż zgęstniały olej utrudnia rozruch, więc silnik potrzebuje więcej energii, aby sobie tym poradzić.
  3. Napięcie znamionowe – ostatni element wymieniony na akumulatorze. Tym razem, musi wynosić ono dokładnie tyle samo, co w przypadku instalacji samochodu.

Czasami można wyładować akumulator, np. przez zapomnienie wyłączenia świateł. Zimą takie sytuacje zdarzają się dużo częściej i często jedynym rozwiązaniem jest sięgnięcie po kable. Jednak nie jest to zawsze dobre rozwiązanie. Czasami po prostu silnik się zawiesił lub pasek alternatora się poluzował. W pierwszym przypadku wystarczy lekko stuknąć, aby zaczął działać, a w drugim nałożyć pasek na właściwe miejsce i napiąć.

Kiedy silnik startuje po kilku próbach, mogą być 3 sposoby na pozbycie się problemu:

  1. Jeśli jest to spowodowane pokonywaniem głównie krótkich odcinków, wystarczy zrezygnować z podgrzewanych siedzeń, lub po prostu wybrać się na dłuższą przejażdżkę.
  2. Jeśli kontrolka ładowania ciągle się świeci lub się zapala, oznacza to, że coś uległo awarii.
  3. Startowi towarzyszy pisk paska alternatora. Rozwiązanie, odpowiednie naciągnięcie.