Filtry samochodowe – jak często je wymieniać?

Regularna wymiana filtrów to jedna z podstawowych czynności serwisowych, o które powinien zadbać każdy odpowiedzialny właściciel samochodu. Nie zawsze jednak wiemy, które filtry i jak często należy obowiązkowo wymieniać, a które mogą nam posłużyć przez dłuższy czas. Pracownicy warsztatów najchętniej wymienialiby wszystkie na raz, przy każdej wizycie, jednak zwykle nie jest to konieczne.

Które filtry powinniśmy zatem regularnie wymieniać, aby utrzymać sprawność auta? Najważniejsze z nich to:

Filtr oleju

Filtr, o którego wymianie zazwyczaj pamiętamy. Zasada jest prosta — należy zmienić go przy każdej zmianie oleju, a więc po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów, zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesli lub po upływie roku od ostatniej wymiany. Nie należy tego bagatelizować, ponieważ ten filtr jest odpowiedzialny za wyłapywanie większości zanieczyszczeń znajdujących się w oleju silnikowym oraz w powietrzu, zanim dostaną się do silnika.

Filtr powietrza

Odpowiada za wyłapywanie zanieczyszczeń z powietrza. Jest mniej czuły od filtra oleju, wykorzystuje się go przy wstępnej filtracji. Tak jak w przypadku filtra oleju zaleca się, by wymieniać go po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów lub po upływie 12 miesięcy od ostatniej wymiany. Dobrze jest też częściej profilaktycznie sprawdzać, w jakim jest stanie, ponieważ źle pracujący filtr powietrza może spowodować nawet uszkodzenie silnika. Jeśli zrezygnujemy z jego wymiany, ograniczając się jedynie do wymiany filtra oleju, ten drugi będzie zużywał się zdecydowanie szybciej.

Filtry paliwa

Filtry paliwa są odpowiedzialne za oczyszczanie paliwa. To szczególnie ważne w przypadku silników diesla, dla których zanieczyszczenia paliwa są szczególnie niebezpieczne. Jeśli chodzi o częstotliwość wymiany, należy stosować się w tej kwestii do zaleceń producentów samochodów. Większość z nich zaleca wymianę co 15-50 tys. kilometrów. Filtry paliwa najlepiej wymieniać przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Woda zgromadzona w starym filtrze może obniżać skuteczność jego działania w okresie mrozów.

Filtr kabinowy

Funkcją tego filtra jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny, a więc tego, którym oddychają kierowca i pasażerowie. Wyłapuje pyłki, zanieczyszczenia związane ze smogiem, a także roztocza. Bardziej zaawansowane filtry oprócz warstwy włókniny są wyposażone również w filtr z węgla aktywnego, który wyłapuje zanieczyszczenia gazowe. Jeśli filtr nie będzie wymieniany odpowiednio często, na jego powierzchni będą się rozwijały grzyby i bakterie, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Należy pamiętać o tym, zwłaszcza jeśli mamy skłonności do alergii oraz wtedy, gdy naszym samochodem przewożone są dzieci. Zwykle zaleca się wymianę tego filtra łącznie z filtrem powietrza, najlepiej raz do roku. Alergicy powinni wymieniać go częściej. Zapchany filtr kabinowy utrudnia cyrkulację powietrza, czego objawem są zaparowane szyby wewnątrz auta i nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu. Na szczęście wymiana tego filtra nie jest trudna i w większości modeli aut możemy to zrobić nawet samodzielnie.

Stosując się do powyższych zasad i pamiętając o wymianie filtrów w terminie, utrzymasz auto w dobrej kondycji. Nie trzeba wymieniać ich równocześnie, warto jednak regularnie sprawdzać stan każdego z nich i reagować już na pierwsze niepokojące objawy. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż zgłaszanie się do mechanika dopiero w momencie, gdy nasz samochód zaczyna szwankować, a my na gwałt szukamy przyczyny usterki. Pamiętajmy też, by kupować filtry renomowanych marek, dedykowane do naszego modelu auta, gdyż tylko takie odpowiednio dobrze spełniają swoją funkcję.