CB radio oraz radio samochodowe od podstaw

Jeden jak i drugi typ odbiornika charakteryzuje się dużą ilością pokręteł i przycisków. Nie wszyscy mają jednak pojęcie do czego tak naprawdę one służą, ten artykuł rozjaśni tę sprawę.

Nie takie radio straszne

Dobrze skonfigurowane CB radio pozwala nie tylko na lepszy komfort w trakcie jazdy ale także lepszą komunikację pomiędzy kierowcami.Nowoczesne urządzenia mają jednak szereg opcji i ustawień, które nierzadko trudno jest zrozumieć. Wymaga posiadania anteny samochodowej.

RF GAIN
Jest to regulacja czułości radia, która ma na celu uniknięcie zakłóceń w trakcie jazdy. Zniekształcenia sygnału pojawiają się najczęściej w miastach gdzie odbiorniki znajdujący się blisko siebie emitują silny sygnał. Warto zatem w terenach zabudowanych zmniejszyć czułość, a poza nimi zwiększyć.

ON/OFF VOL
Reguluje głośność urządzenia.

SQUELCH
Funkcja mające na celu odcięcie słabych sygnałów dzięki czemu nie będziemy słyszeć zakłóceń i szumów.

Local/ DX
Pełni tą samą funkcję to pokrętło GAIN, zmniejsza ( Local ) lub zwiększa ( DX ) czułość urządzenia.

AM/FM
Jest to pokrętło zmieniający rodzaj modulacji.W Polsce rozpowszechnione jest modulacja AM, a w Europie Zachodniej modulacja FM, która posiada mniej zakłóceń, ale ma również krótszy zasięg.

CH9/19
Pozwala na szybką zmianę kanałów pomiędzy ogólnym służącym do rozmów pomiędzy kierowcami (19), a ratunkowym służącym do wzywania pomocy (9).

RX/TX
Sygnalizuje czy radio działa w trybie nadawania (TX), czy w trybie odbioru (RX).

Jedno za nami, nie to było to takie trudne, a radia samochodowe są o wiele łatwiejsze w obsłudze !
Do naszej dyspozycji są głównie pokrętła odpowiadające na korekcję częstotliwości w taki sposób, abyśmy mogli słuchać dogodnie naszej ulubionej muzyki. Jednak i tutaj trzeba uważać, ponieważ zbyt duże podniesienie poziomu niskich lub wysokich pasm może uszkodzić głośniki w naszym aucie lub powodować przesterowanie dźwięku.

Bluetooth
To sieć o krótkim zasięgu działania, dzięki niej, możemy połączyć inne urządzenie z funkcją bluetooth z naszym radiem, dzięki czemu, możemy odtwarzać muzykę z telefonu, Youtube’a, Spotify i innych serwisów streamingowych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że oddalenie się z telefonem połączonym do radia może skutkować błędami w transmisji danych pomiędzy obydwoma urządzeniami ( przez co muzyka może się przyspieszać, zwalniać lub zacinać ).

AUX
Działa podobnie jak jak bluetooth z tą różnicą, że nie łączymy się z telefonem bezprzewodowo, a właśnie kablem. Różnicy w odbiorze nie ma, pod warunkiem, że wejście jak i sam przewód nie są uszkodzone.

BASS
Korektor niskich częstotliwości, dzięki któremu możemy “podbić” trochę bas w utworach ( około 3 Db ). Nadaje to piosenką bardzo soczystego brzmienia, nie warto jednak z tym przesadzać, aby nie mieć efektu odwrotnego do zamierzonego.

TREBLE
W przeciwieństwie do pokrętła BASS, mamy do czynienia z korekcją i podgłaśnianiem wysokich częstotliwości. Jest to przydatne na przykład podczas słuchania utworów wokalowych.

SOURCE
Jest to przycisk mający na celu zmianę strumienia z którego czerpane są dane ( np. z radia FM na płytę CD, lub odwrotnie ).

STEREO
W niektórych radiach pojawia się również funkcja STEREO, mająca na celu poszerzenie brzmienia utworu ( w przeciwieństwie do opcji MONO, które zawęża odsłuch ).

Radia samochodowe nie są trudnymi w obsłudze urządzeniami, najlepiej kilka razy przekonać się na własnym aucie jak działają poszczególne konfiguracje radia samochodowego, bądź CB radia. Jest to faktem, że w trakcie podróży najpewniej trzeba będzie kilkukrotnie zmieniać wcześniejsze ustawienia, jednak, im więcej wprawy się nabierze, tym mniej będzie to sprawiać kłopotu na drodze.