Magiczne słowa: intercooler i katalizator

W nomenklaturze samochodowej istnieje wiele słów, które mogą wprawić w skołowanie przeciętnego zjadacza chleba. Warto podciągnąć swój słownik techniczny, żeby nie dawać szans mechanikom na zaczarowanie nas słowami, które mogą wydawać się zaklęciami z Hogwartu. Zajmijmy się tutaj dwoma, prawdopodobnie najczęściej wykorzystywanymi do „czarów”, słowami:

  • intercooler,
  • katalizator.

Czym jest katalizator?

Słowo to możemy znać z lekcji chemii w podstawówce. Oznacza ono, de facto, substancję, która powoduje zmianę ścieżki kinetycznej reakcji po dodaniu jej do układu i zmienia energie aktywacji na niższą. Efekt? Wzrost szybkości reakcji. Nie mówi nam to nic, a fakt ten wynika z tego, że mechanicy nie tylko używają tutaj potocznej nazwy części, a nawet jej skrótowej wersji. Potoczna nazwa w całości brzmi powinna jeszcze zawierać słowo samochodowy, a samo urządzenie powinno, tak na prawdę być nazywane reaktorem katalitycznym. Kto ogląda filmy z serii Marvel Cinematic Universe, pewnie pomyśli, że jest to jakaś część zbroi Iron Mana. Postarajmy się zatem ugryźć ten temat od najbardziej praktycznej strony.

Zadanie reaktora katalitycznego

Część układu wydechowego, o której cały czas mówimy, ma za zadanie zmniejszyć ilości szkodliwych składników spalin. Skład spalin to bardzo ważna sprawa dla środowiska, niemniej reaktor katalityczny jest standardem w samochodach dopiero w ich współczesnej formie, gdyż nie od zawsze istniały normy dotyczące emisji spalin.Zmniejszanie ilości szkodliwych składników przebiega w reaktorze poprzez ich reakcje z substancją katalityczną — stąd potoczna nazwa reaktora. Funkcje katalizatora spełniają głównie metale szlachetne, a sama reakcja jest dość złożona, co jest powodem, niestety, dużej awaryjności reaktora katalitycznego.W tym tekście skupiamy się na samochodach osobowych i wizytach u mechanika samochodowego, niemniej współcześnie urządzenie, o którym cały czas mówimy, ma zastosowanie już wielu innych maszynach wykorzystujących silniki spalinowe, jak np. kosiarka ogrodowa.

Czym jest intercooler?

Ta nazwa jest natomiast zapożyczeniem z języka angielskiego, poprawna polska nazwa tego mechanizmu to chłodnica międzystopniowa lub chłodnica powietrza doładowywująca. Te nazwy mówią już nam już dużo więcej i odczarowują słownik mechaników. Zadaniem intercoolera jest chłodzenie sprężonego powietrza, zanim dotrze ono do silnika spalinowego. Efektem jest usprawnienie działania silnika i zwiększenie jego mocy wyjściowej.Schłodzone powietrze ma inną gęstość, co zwiększa moc mieszanki.Układ z chłodnicą sprężonego powietrza niesie ze sobą pewnie zagrożenia, mówiąc prościej, wpływa na awaryjność silników. Wynika to przede wszystkim, mówiąc prostym jeżykiem, ze skomplikowania układu silnikowego i zwiększenia ilości jego elementów. Im więcej elementów w układzie, tym więcej punktów awaryjnych.Ostatecznie zalety chłodnic powietrza doładowującego są dużo większe niż wynikające z ich posiadania ewentualne komplikacje, w efekcie praktycznie wszystkie turbodoładowaniem silniki je posiadają.

Nomenklatura (już) nie taka straszna

Są to zaledwie dwa słowa używane przez mechaników, niemniej prawdopodobnie należą one do ścisłego „top 5” najczęściej przez nich wykorzystywanych do przekonania klienta o tym, że nie ma pojęcia, o czym jest mowa i zgodzenia się na pierwszą kwotę, jaką zaproponuje. Przeczytanie tego tekstu zajmuje natomiast nie więcej niż 5 minut, tak niewiele potrzeba, żeby sytuacja przy kolejnej naprawie zmieniła się diametralnie i stała się dużo bardziej komfortowa dla klienta. Polecam nadal zgłębiać słownik mechaników samochodowych — niewiele kosztuje, bardzo dużo daje. Ta nomenklatura wcale nie jest taka magiczna, jak się na pierwszy rzut oka wydaje.