Jak wybrać najlepszą skrzynię biegów?

Skrzynia biegów jest elementem niezbędnym w każdym samochodzie, pozwala ona, jak sama nazwa wskazuje na zmianę biegów w pojeździe, którego na co dzień używamy do przemieszczania się z miejsca na miejsce, a co za tym idzie, na skuteczną zmianę prędkości naszego ukochanego samochodu, zaczynając od prędkości pozwalających na poruszanie się po osiedlach, przez takie, z którymi możemy pędzić po terenach, tak miejskich, jak i podmiejskich, aż do biegów najwyższych, z którymi pokonujemy autostrady, pragnąc jak najszybciej wrócić do domu.

Rodzajem skrzyni, z jakim chcemy się poruszać

  • Manualne
  • Automatyczne stopniowe
  • Półautomatyczne stopniowe
  • Bezstopniowe CVT

Skrzynie manualne:
W manualnej skrzyni biegów zmiana biegów następuje przy pomocy przekładni zębatych, które kierowca wybiera, wciskając pedał sprzęgła, oraz przesuwając drążek zmiany biegów.Skrzynie automatyczne:
Pozwala na jazdę bez przejmowania się zmianą biegów. Dawniej odbierała samochodom dynamikę jazdy i zwiększała jego spalanie. Dziś ten defekt już praktycznie nie występuje, a niektóre automaty wręcz poprawiają przyspieszenie samochodu.Skrzynie półautomatyczne:
Półautomatyczne skrzynie biegów, udają tradycyjne automaty. Zwykle dostępne są jako opcja w tańszych samochodach. W praktyce jednak tego typu skrzynie są powolnymi, szarpiącymi i awaryjnymi systemami, które wielu producentów traktuje jako sposób na wprowadzenie do swojej oferty jakiegokolwiek automatu.Skrzynie bezstopniowe:
Skrzynie z bezstopniową przekładnią CVT (Continously Variable Transmission) znajduje się w samochodach z niewielkimi silnikami.

Zalety manualnej skrzyni biegów

  • wytrzymałość
  • duża niezawodność
  • koszt
  • tania eksploatacja

Należy podkreślić, iż są to zalety, które istniały od początku, obecnie ich najmocniejszą stroną pozostała niski koszt, wskutek tego, że automaty poprawiły wiele swoich wad

Wady manualnej skrzyni biegów

  • droga naprawa
  • długi przebieg naprawy
  • konieczność wciskania sprzęgła podczas zmiany biegu
  • problemy z przejściem na wyższy bieg przy wysokich obrotach

Dla codziennego kierowcy największym problemem będzie prawdopodobnie ciągła potrzeba wciskania sprzęgła przy ruszaniu i zmiany biegów w mieście.

Zalety automatycznej skrzyni biegów

  • brak potrzeby zmiany biegów
  • wygoda
  • inteligentna zmiana przełożeń w zależności od wymagań kierowcy

Komfort jazdy z automatem sprawił, że pokochali go Amerykanie, jednak w Europie, gdzie wciąż panuje kult kontroli nad pojazdem, tego typu skrzyń wciąż jest niewiele.

Wady automatycznej skrzyni biegów

  • kosztowne naprawy, często trzeba wymienić całą skrzyni
  • duże spalanie wśród starych modeli
  • opóźnienie reakcji
  • trudna diagnostyka

Wysoka cena naprawy to najczęstszy powód, dla którego ludzie nie wybierają automatów. Jednak za większość awarii nie odpowiada wcale zużywanie się elementów, a nieudolność kierującego.

Zalety półautomatycznej skrzyni biegów

  • prosta budowa
  • niski koszt produkcji
  • niewielkie rozmiary

Owe zalety pozwalają na dodatkowe obniżenie kosztów małych samochodów miejskich.

Wady półautomatycznej skrzyni biegów

  • smród palonego sprzęgła podczas podjazdów
  • “rwanie”
  • wysoka wrażliwość na uszkodzenia

Wady te sprawiają, że takiego rodzaju skrzynia biegów sprawdzi się najlepiej, tylko na płaskim terenie.

Zalety bezstopniowej skrzyni CVT

  • stała prędkość
  • mniejsze spalanie
  • trwałość układu napędowego i silnika

Skrzynia bezstopniowa CVT jest wyjątkiem, który umożliwia utrzymywanie stałych obrotów, niezależnie od zmian prędkości. Pozwala ona nie tylko zawsze dobrać bieg do zapotrzebowania, ale zapewnia też płynny moment obrotowy.

Wady bezstopniowej skrzyni CVT

  • jednostajny odgłos silnika
  • mało sprawna i dynamiczna przekładnia
  • cena naprawy

Posiadacze aut ze skrzyniami biegów CVT często narzekają buczenie silnika. Bierze się ono stąd, że samochód przyspiesza, ale obroty nie rosną.