Bez filtrowania nie ma smarowania, czyli o filtrach oleju

Układ smarujący odgrywa bardzo ważną rolę w silniku samochodu, ponieważ odpowiada za rozprowadzanie w nim oleju i smarowanie jego ruchomych części. Wymaga on więc szczególnej uwagi i pamiętania o jego serwisie tzn. wymianie nie tylko oleju, ale także jego filtra. Czynności te nie należą ani do najdroższych ani najbardziej skomplikowanych, stąd warto przeprowadzać je regularnie, gdyż mogą mieć one ogromny wpływ na kondycję i trwałość naszego silnika.

Smarowanie silnika w samochodzie

Układ smarujący dostarcza olej, mający za zadanie zmniejszyć tarcie w takich elementach silnika jak wał korbowy wraz z korbami i tłokami, wałek i inne elementy rozrządu, łożyska itp. Olej znajduje się w misce olejowej, skąd za pomocą smoka i wymuszającej jego obieg pompy tłoczony jest dalej do silnika. Wewnątrz niego rozchodzi się on w przeznaczonych do tego kanalikach, zwanych magistralą olejową, i dochodzi do wszystkich elementów ruchomych. Składowe elementy układu smarowania to miska olejowa, pompa i filtr oleju, kanały wewnątrz silnika, czujnik ciśnienia, opcjonalnie chłodnica oleju oraz czujnik jego poziomu w misce olejowej.

Filtry oleju – czym są i jakie spełniają zadania?

Są to elementy filtracyjne, które odseparowują czysty olej od znajdujących się w nim zanieczyszczeń w postaci chociażby ziarenek piasku, opiłków żelaza czy innych mikroskopijnych fragmentów włókien i ciał stałych. Te niepożądane brudy pozostają i osadzają się w filtrze. W związku z tym konieczna jest jego okresowa wymiana, bez niej mógłby zostać on zatkany, co doprowadziłoby do przerwania filmu olejowego i poważnych uszkodzeń silnika.

Budowa filtra oleju

Najczęściej spotykany rodzajem filtra oleju jest filtr puszkowy. Nazwa ta wzięła się stąd, że jego kształt zewnętrzny przypomina właśnie niedużą metalową puszkę. Wewnątrz niej znajduję się papierowy wkład filtrujący, swym kształtem przypominający owalną harmonijkę. Jego głównym zadaniem jest wyeliminowanie z dalszego obiegu w układzie smarowania wszystkich drobinek o wielkości większej niż 1/50 milimetra. Okazjonalnie producenci stosują obudowy filtrów na stałe umieszczone w komorze silnika, po zdemontowaniu których, wymianie podlega sam wkład.

Najpopularniejsi producenci filtrów oleju

Światowymi liderami w tej dziedzinie są takie firmy jak:

  • Bosch
  • Knecht
  • Mann
  • Purflux
  • Filtron

To właśnie ten ostatni producent zasługuje na specjalną uwagę, ponieważ pochodzi z Polski. Swą działalność rozpoczął on w Gostyniu, w 1982 roku. Wtedy to Piotr Giermaziak wynajął ciasne pomieszczenie, w którym dotychczas mieściła się pralnia i zagospodarował je na warsztat, gdzie z pomocą dwóch pracowników zaczął wytwarzać filtry oleju. Początkowo robił to rzemieślniczymi metodami, a firma działała przede wszystkim lokalnie. Inspiracją do powstania jej nazwy były japońskie marki aparatów fotograficznych Canon i Nikon, a więc z końcówką -on. Początek lat 90-tych to czas, kiedy gostyńskie przedsiębiorstwo zaprezentowało pierwsze katalogi swoich wyrobów oraz stworzyło sieć dystrybucji, opierającą się na handlu obwoźnym. Przedstawiciele firmy wędrowali po sklepach i warsztatach samochodowych oferując oraz sprzedając swoje produkty. Kolejne lata przyniosły ekspansję na rynki zagraniczne, która doprowadziła do tego, że obecnie Filtron jest czołowym producentem urządzeń filtrujących dla branży motoryzacyjnej, dostarczającym komponenty do fabryk największych samochodowych koncernów.

Zawarte wyżej informacje pokazują, że nie warto oszczędzać na wymianach oleju oraz jego filtra w samochodzie. Są to nieskomplikowane czynności serwisowe, które wielu mechaników wykonuje od ręki, a ich koszt jest relatywnie niski. Historia Filtrona pokazuje natomiast, że polskie firmy również mogą mieć swój niemały udział przy produkcji samochodów oraz ich późniejszej obsłudze, a jakość ich produktów nie musi być niższa od zachodniej konkurencji.